Ga mee naar buiten allemaal… Naar het museum!

Welke kant je ook opkijkt, overal is iets te zien. En eigenlijk weet je niet wat je mooier vindt: de kunst binnen in het gebouw of de natuur buiten eromheen. Waarin ook her en der kunst staat verspreid. Het ene beeld versterkt het ander, je zou je haast afvragen waarom niet ieder museum midden in de natuur staat. Want: kunst en natuur is een buitengewoon goede combi. Voor Krant van de Aarde zette ik de mooiste musea in de natuur op een rij.

Museum Singer, Laren

Een transparant, in 2017 gerenoveerd gebouw middenin ‘t Gooi, waarin zowel een concertzaal als een museum zijn ondergebracht. De laatste biedt sinds 1956 een breed overzicht van internationale beeldende kunst uit de periode 1880-1950. Wie voor het gebouw staat, kan tot ver achterin de door de bekende landschapsarchitect Piet Oudolf ontworpen tuin kijken. Ook het terras en de daktuin trakteren de bezoeker op een fraai uitzicht. Bijzonder aan de nieuwe inrichting is de terugplaatsing van de kas van oprichtster Anna Singer, een eerbetoon aan haar liefde voor kunst en tuinieren.
In de tuin rondom het museum bevindt zich de onlangs geopende en gratis toegankelijke beeldentuin. Hier zijn beelden te zien van hedendaagse Nederlandse kunstenaars die de relatie tussen cultuur en natuur als verbindend thema hebben gebruikt. Kunstenaar Guido Geelen liet zich bijvoorbeeld inspireren door het verhaal van de beeldenroof in 2007. Twee schapen als geharnaste ridders bewaken nu de tuin.

Geschilderde tuinen

Ter gelegenheid van de opening van de beeldentuin is t/m 26 augustus de tentoonstelling Geschilderde tuinen te bezoeken, met kleurrijke werken van Leo Gestel, Max Liebermann, Claude Monet, Emile Nolde, Gustave De Smet, Charley Toorop en Carel Willink. Een van de zalen is gewijd aan het werk van William Singer: de grondlegger van Singer Laren. Te zien zijn schilderijen die hij maakte in de tuin van villa De Wilde Zwanen, bakermat van de huidige beeldentuin.
Singer biedt ook onderdak aan bijzondere particuliere kunstverzamelingen. Laatste aanwinst: de gehele privécollectie kunstwerken van Els en Jaap Blokker: de Collectie Nardinc. Rode draad hierin is het werk van Jan Sluijters, aangevuld met tijdgenoten uit de eerste helft van de 20e eeuw als Leo Gestel, Kees van Dongen, Jan en Charley Toorop, Dick Ket en Carel Willink. Deze collectie zal vanaf eind 2020 te zien zijn in de nog te bouwen Nardinc vleugel.

Museum Kröller-Muller, Otterlo

Wie een bezoek brengt aan Het Nationaal Park De Hoge Veluwe, kan er eigenlijk niet omheen. Midden in het park, op een terrein van 25 hectare groot, is al sinds 1938 het museum en het aangrenzende beeldenpark te vinden. Het is jaarlijks goed voor 250.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Die komen natuurlijk allereerst voor de 5.500 hectare bos, heidevelden, grasvlakten en zandverstuivingen, het leefgebied van onder andere herten, moeflons en wilde zwijnen. Wandelend of op een gratis witte fiets (1.800 in totaal) kun je alle landschappen ontdekken, om vanzelf uit te komen bij het museum.
In het Kröller-Müller Museum vind je de op één na grootste Van Goghverzameling ter wereld: bijna 90 schilderijen en ruim 180 tekeningen. In de Van Gogh Galerij zijn in wisselende opstelling circa veertig van zijn schilderijen te zien. Daarnaast zie je er topstukken van moderne meesters als Claude Monet, Georges Seurat, Pablo Picasso en Piet Mondriaan.

Beeldenpark

In het beeldenpark eromheen, een van de grootste van Europa, staan ruim 160 sculpturen van beeldbepalende kunstenaars, van Aristide Maillol tot Jean Dubuffet, van Marta Pan tot Pierre Huyghe. Twee paviljoens van Aldo van Eyck en Gerrit Rietveld sieren de tuin: juweeltjes uit de jaren 60 die hier opnieuw een plaats hebben gekregen.
Vlakbij is ook het Museonder, het eerste ondergrondse museum ter wereld. Dit geeft een verrassend beeld van alles wat er onder het aardoppervlak leeft en geleefd heeft. De tentoonstelling neemt de bezoekers mee, steeds dieper en dieper de bodem in, om uiteindelijk bij het middelpunt van de Aarde te belanden. Onderweg is er van alles te ontdekken: een compleet wortelstelsel van een 135 jaar oude boom, stenen die hun verhaal van herkomst vertellen als je er je hand op legt en er is een waterlaboratorium. Ook liggen er botten van dieren die al duizenden jaren zijn uitgestorven, maar die ooit rondliepen in het gebied dat nu Het Nationale Park De Hoge Veluwe heet.

Museum Voorlinden, Wassenaar

Museum Voorlinden, vol moderne en hedendaagse kunst, biedt in de duinen bij Wassenaar een oase van rust waar mensen zich kunnen verwonderen en laten verrassen. De totaalbelevenis van kunst, natuur en architectuur staat centraal in de manier van presenteren en het benaderen van de bezoekers. Naast een breed aanbod van kunst hoort bijvoorbeeld een maandelijks klassiek concert hier absoluut bij.
De zalen in het grotendeels uit glas bestaande gebouw worden verlicht door het immer veranderlijke natuurlijke daglicht. Het kenmerkende licht van de Hollandse kust valt dankzij ingenieus afgesneden buisjes gedoseerd naar binnen. Een velum en transparant glasdak, waarin indirect LED licht is opgenomen, zorgt ervoor dat zowel op minder zonnige dagen als bij avond de kunstwerken zo natuurlijk mogelijk verlicht worden.
De permanent geïnstalleerde werken in Museum Voorlinden zijn stuk voor stuk belevingskunstwerken. Ze laten zich niet beschrijven, je moet ze ondergaan. Bijvoorbeeld het speciaal voor het Museum Voorlinden ontworpen Skyspace, een ruimte met een vierkant gat in het dak, waardoor je recht naar boven kijkt en de lucht ziet zoals je deze nog nooit hebt gezien.

Wayne Thiebaud

Vanaf dit voorjaar is het sleutelwerk ‘Nulpunt’ (2002) van kunstenaar Dave Meijer te zien in de schatkamer. Maar liefst 449 beschilderde, kleurrijke paneeltjes bekleden de wanden van de geheime tentoonstellingsruimte van het museum. Het werk van Meijer bestaat uit een spel van kleuren, lijnen en vormen, geïnspireerd op wat de kunstenaar dagelijks om zich heen ziet in zijn thuisprovincie Zeeland.
Tot en met 16 september is de eerste Europese expositie te zien van de van de Amerikaanse meester-schilder Wayne Thiebaud (1920). Hij wordt geroemd om zijn rijke schilderijen van taarten, ijsjes en hotdogs die je doen watertanden. Maar ook mensen en landschappen schildert hij veelvuldig. De carrière van deze invloedrijke Amerikaanse meester omvat maar liefst zeventig jaar. Tot op de dag van vandaag, op 97-jarige leeftijd, schildert hij nog dagelijks. Voorlinden brengt zo’n zestig werken bij elkaar uit de jaren 1961 tot 2018.

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen

Museum Beelden aan Zee werd in 1994 gesticht door het verzamelaarsechtpaar Theo Scholten en Lida Scholten-Miltenburg. Het richt zich als enige museum in Nederland exclusief op moderne en hedendaagse, (inter-)nationale beeldhouwkunst.
Het gebouw lijkt op een schelp. Aan de buitenkant is alleen de zacht beige muur te zien en pas binnenin openbaart zich het door architect Wim Quist ontworpen museumgebouw. In de verschillende zalen en terrassen worden zo’n twaalf tentoonstellingen per jaar georganiseerd met internationale moderne beeldhouwkunst in de meest uiteenlopende materialen en stijlen.
Uniek is het uitzicht op zee vanaf de beeldenterrassen en de Zeezaal waar de wisselende collectie van het museum te zien is, met werk van Armando, Stephan Balkenhol, Iris Le Rütte, Tony Cragg, Per Kirkeby, Giacomo Manzú, Berlinde De Bruyckere, Igor Mitoraj, Jan Meefout, Kiki Smith en vele anderen.
Op de boulevard van Scheveningen is in 2004 een groot buitenterras aangelegd met drieëntwintig sprookjesbeelden van de beeldhouwer Tom Otterness (1952). Tussen bekende sprookjes als Hans en Grietje, Pinocchio, Gulliver en het tinnen soldaatje verwijst de metershoge Haringeter liefdevol naar het mooie Scheveningen.

Naked Roots

Onder de titel Naked Roots toont museum Beelden aan Zee t/m 23 september een selectie van circa vijftig, vaak monumentale, sculpturen in klei en brons van de ​Belgische kunstenaar Johan Creten​. Met zowel ouder als recent werk biedt deze tentoonstelling het Nederlandse publiek de mogelijkheid om uitgebreid kennis te nemen van zijn rijke oeuvre. Qua thematiek bieden mens en natuur Creten een onuitputtelijke bron van inspiratie, maar ook de klassieke oudheid, kunstgeschiedenis, opera, literatuur en poëzie dragen talloze onderwerpen aan. Zijn wereldbeeld geeft hij weer als ‘Wunderkammer’, zoals vroeger kunst- en rariteitenverzamelingen werden genoemd. Creten, zelf een enthousiast verzamelaar, boetseert al die invloeden tot een wonderbaarlijke wereld vol fantasiedieren, bloemen en mensfiguren. De bezoeker kan plaatsnemen op verschillende ‘observatie punten’ die verspreid in de expositie staan opgesteld om rustig de werken te beschouwen en te overdenken. ​

Museum Oud-Amelisweerd (MOA), Bunnik

Museum Oud Amelisweerd is een huis van kunst in de natuur. Naast het gebouw als Rijksmonument zelf is er ook de breedste en grootste collectie werken van Armando te zien en een collectie unieke Chinese en andere historische behangsels.
MOA is gelegen in het hart van landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen, op een steenworp afstand van Utrecht. Het eind achttiende-eeuwse landhuis waarin MOA is gevestigd, werd bijna 250 jaar geleden gebouwd door Gerard Godard baron Taets van Amerongen. Ooit was het gebouw het buitenverblijf van koning Lodewijk Napoleon. Vandaag de dag behoort het tot de top-100 van Rijksmonumenten.
Omdat het huis nooit intensief bewoond is geweest, zijn veel oorspronkelijke elementen bewaard gebleven. Een beroemd voorbeeld is het unieke Chinese behang dat de salons op de bel-etage siert. MOA beheert een brede collectie werken van kunstenaar Armando en biedt halfjaarlijks wisselende tentoonstellingen waarin huis, behang en spraakmakende kunst met elkaar worden verbonden.

Flower Power

Tot en met 16 september is de expositie Flower Power te zien. Bloemwerken uit verschillende disciplines – van (wetenschappelijke) aquarellen, driedimensionale bloemmodellen, speelklokken met bloemmotieven, antieke vazen en servies, mode, religieuze voorwerpen tot schilderijen in vrijwel alle kunsthistorische stijlen van nationale en soms internationale allure – vertellen het verhaal van de bloem in de kunst en geven tevens ruimte voor reflectie. De getoonde objecten gaan terug tot de vroege 17e eeuw: de tijd waarin het bloemstilleven een autonoom genre in de beeldende kunst werd, gestimuleerd door een groeiende interesse in de botanica en een ontluikende liefde voor de natuur. MOA biedt voor deze objecten een uniek decor. In het landhuis is bloemenbehang uit vele modes en stijlen bewaard gebleven. In Flower Power gaat het bijzondere behang een unieke verbinding aan met de bloemwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.